Britský herný priemysel predstavil plány na obmedzenie prístupu detí k loot boxom.

Loot boxy umožňujú hráčom kupovať si v hre doplnky, ktoré sa prideľujú náhodne, ale niektorí sa obávajú ich vzťahu k problémovému hraniu.

UKIE, orgán zastupujúci herné spoločnosti, tvrdí, že návrhy „zlepšia ochranu všetkých hráčov“.

Tvrdia, že 11 nových usmernení „zdôrazňuje záväzok odvetvia k bezpečnému a zodpovednému hraniu“.

Loot boxy predstavujú spôsob, ako minúť skutočné peniaze na získanie digitálnych predmetov, ako sú nové postavy, herné oblečenie, zbrane, pohyby alebo skúsenostné body. Presne to, čo získate s každou krabicou, je náhodné. Niektorí ich prirovnávajú ku kúpe Kinder vajíčka alebo balíčka futbalových nálepiek. Iní hovoria, že je to ako používanie hracieho automatu.

ZDROJ: unsplash.com

Vláda Spojeného kráľovstva tri roky riešila, čo s nimi – od hrozieb zákazu ich používania pre osoby mladšie ako 18 rokov v Spojenom kráľovstve až po nariadenie z minulého leta, že herné spoločnosti musia vytvoriť nové pravidlá na ochranu detí a mladých ľudí.

Sú vstupnou bránou k závislosti od hazardných hier? Alebo len zábavná mechanika, ktorá hráčom zlepšuje zážitok z hry?

Niektoré krajiny, ako napríklad Belgicko a Holandsko, si myslia to prvé a zakázali ich.

V júli minulého roka vtedajšia ministerka kultúry Nadine Dorriesová uviedla, že vzhľadom na to, že dôkazy o loot boxoch sa stále objavujú, „priamy zásah vlády môže mať neželané následky“.

Pred zavedením nových zákonov by podľa nej mal s opatreniami prísť samotný herný priemysel.

Trvalo takmer 12 mesiacov, kým sa tieto opatrenia dohodli.

ZDROJ: WINARCH

Nové zásady

Spoločnosť Ukie zverejnila zásady, ktoré podľa nej umožnia samoreguláciu používania loot boxov v tomto odvetví.

Prvou z nich je záväzok sprístupniť technologické kontroly, ktoré účinne zabránia osobám mladším ako 18 rokov získať loot box bez súhlasu alebo vedomia rodiča alebo opatrovníka. Mnohé z týchto kontrolných mechanizmov sú už na herných platformách k dispozícii, ale nie sú tak široko využívané, ako by mohli byť. Nové zásady stanovujú osvedčené postupy ich používania v snahe zvýšiť ich využívanie.

Druhým cieľom je zvýšiť povedomie o týchto kontrolách prostredníctvom verejnej informačnej kampane. Vytvorí sa skupina expertov, ktorá sa bude deliť o osvedčené postupy v otázkach zabezpečenia veku.

Ukie hovorí, že herné spoločnosti budú zverejňovať prítomnosť loot boxov predtým, ako sa niekto rozhodne kúpiť titul, a hry budú musieť pred kúpou loot boxu jasne preukázať jeho pravdepodobnosť.

Plány zahŕňajú pravidlá, ako by mali byť loot boxy prezentované, a záväzok k miernejšej politike vrátenia peňazí.

Existuje aj návrh na riešenie čierneho trhu, ktorý tieto nákupy obklopuje, a na vykonanie ďalšieho výskumu o ich vplyve a používaní.

Pokrok sa preskúma o 12 mesiacov.

„Bol som zo seba znechutený, mal som strach.

Niektorí tvorcovia obsahu si vybudovali kariéru na tvorbe vzrušujúcich a zábavných videí s využitím loot boxov a mnohí hráči si ich zodpovedne kupujú každý deň.

Tieto nariadenia sú z veľkej časti určené na ochranu detí a mladých ľudí. Tí však nie sú jediní, ktorí si môžu vytvoriť nezdravý vzťah k hernej mechanike. Pre Davea Sprosona sa nákup loot boxov stal problémom v dospelosti.

Prvýkrát na ne narazil v mobilnej hre založenej na jeho obľúbenom anime seriáli. Čoskoro začal byť frustrovaný, pretože jeho postup sa začal spomaľovať, a tak začal kupovať krabice ako „skratku“ na zvýšenie úrovne svojej postavy.

Nákupy si ospravedlňoval tým, že utráca peniaze, aby ušetril čas, ktorý by mu zabralo vylepšovanie postavy len prostredníctvom hrania. Pre pána Sprosona bol nákup loot boxu „rovnaký pocit ako streliť gól vo futbale“.

„Ako pri každej závislosti, aj tu je akási neviditeľná hranica, ktorú je ťažké určiť, kedy som ju vlastne prekročil,“ povedal.

Začal som si uvedomovať, že sa mi to vymyká spod kontroly, keď som už nedokázal udržať nákup loot boxov zo svojho príjmu. Musel som sa uchýliť k používaniu kreditných kariet, ktoré som predtým nikdy nemal. Využíval som pôžičky pred výplatou. V priebehu 12 mesiacov som ich mal 28 od rôznych veriteľov.“

Po pôžičke vo výške 10 000 libier sa snažil svoj problém utajiť. „Začal som nesplácať pôžičky. Sfalšoval som podpis svojej partnerky, aby som získal záruku na novú pôžičku.“

ZDROJ: shutterstock.com

Partnerka pána Sprosona sa dozvedela o jeho finančných problémoch, keď sa im o niekoľko týždňov malo narodiť dieťa. Peniaze určené na nový dom a kočíky sa minuli na vyrovnanie dlhov.

„Museli sme ísť za rodinou a povedať im, čo sa stalo, a požiadať ich o pomoc,“ povedal. „Počas celej tejto cesty boli chvíle, keď som v noci ležal v posteli a plakal som. Vedel som, že sa mi narodí syn, vedel som, že moja partnerka chce, aby sme išli do domu, a vedel som, že moje kreditné skóre je v hajzli, a vedel som, že som zašiel príliš ďaleko.“

„Bol som zo seba znechutený, bol som vydesený. Nevedel som, či budem pri synovi, keď sa narodí, či mi to dovolia? Horšie ako to, ako som sa cítil, bolo to, ako sa cítila ona – bol to niekto, kto mi bezvýhradne dôveroval peniazmi, láskou a všetkým ostatným, a ja som to všetko zradil.“

Drvivá väčšina ľudí, ktorí si kupujú loot boxy v hrách, neskončí s takýmto nutkaním. Pre mnohých je to zábavný a frivolný prvok ich herného zážitku. Avšak prípady ako tento, sprevádzané kritikou, že niektoré hry sa stali „pay-to-win“, a obavami z návykovej povahy tejto mechaniky, boli základom toho, že vláda chcela konať.

Odhaduje sa, že do roku 2025 budú loot boxy generovať herným spoločnostiam na celom svete príjmy vo výške 16 miliárd dolárov.

Nájsť správnu rovnováhu medzi ochranou zraniteľných používateľov a umožnením herným spoločnostiam slobodne sa kultúrne a ekonomicky rozvíjať bolo zjavne ťažké. Vzhľadom na dlhý čas, ktorý bol potrebný na prijatie akýchkoľvek opatrení, je zrejmé, že priemysel a vláda mali rozdielne predstavy o tom, čo by sa malo urobiť.

ZDROJ: shutterstock.com

John Whittingdale, minister pre kreatívny priemysel, vo svojom vyhlásení uviedol: „Je nám jasné, že odvetvie videohier musí urobiť viac na ochranu detí a dospelých pred škodami spojenými s loot boxmi.“

„Tieto nové zásady sú veľkým krokom vpred, aby sa zabezpečilo, že hráči si budú môcť užívať videohry zodpovedne a bezpečne. Teším sa na to, ako herné spoločnosti zavedú tieto plány do praxe, a budem pozorne sledovať ich pokrok.“

Pán Sproson teraz pracuje ako vedúci oddelenia bezpečnejšieho hrania v spoločnosti zaoberajúcej sa riadením rizík. So svojou partnerkou sa zmieril a teraz sú manželia – majú prísne pravidlá na obmedzenie jeho výdavkov. Poslednú loot box si kúpil v júli 2014.

„Stále som veľkým fanúšikom hier a hrám aj teraz – so svojím osemročným synom. Dbám však na to, aby sme hrali hry, v ktorých môžem zakázať nákupy. Podľa môjho názoru treba loot boxy klasifikovať ako hazard. Ak sa pozriete na loot box a na výherný automat, nie je v tom skutočný rozdiel.“