Rozhodnutie denníka Guardian zakázať reklamu na hazardné hry je len ďalším demonštratívnym vyhlásením, ktoré neprináša skutočné zmeny, píše Jon Bruford z portálu igamingbusiness.com.

Vopred musím povedať, že som čitateľom Guardianu a som ním už mnoho rokov. Čítam aj iné spravodajské zdroje, ale myslím si, že ich investigatívne spravodajstvo je na svetovej úrovni. Ale ako som už poznamenal, pokiaľ ide o hazardné hry, stratili prehľad.

Preto ma veľmi neprekvapilo, keď skupina Guardian oznámila, že od tohto momentu zakazuje všetky reklamy na hazardné hry na svojich stránkach. Oznámenie bolo urobené 15. júna a myslím, že s okamžitou platnosťou. Skupinu to ovplyvní približne o 500 000 libier ročne, takže som si istý, že toto rozhodnutie nebolo pri prijímaní brané na ľahkú váhu.

Mám s tým však niekoľko problémov

Za tie roky mám pocit, akoby mi noviny trochu prekĺzli cez sieť, vkradol som sa a čítal som ich zadnými dverami. Nie som ich cieľovým trhom a čítam v nich celkom konkrétne to, čo chcem. Prečo? Pretože veľká časť novín je určená pre strednú vrstvu. Stĺpčekári bez spojitosti s realitou pre väčšinu z nás, ktorí hovoria o veciach, ktoré nikdy nezažijem.

Rozhodnutie o reklame na hazardné hry zaváňa zakoreneným snobizmom novín. Prečo? To je skvelá otázka… Pretože to nie je o hazardných hrách.

ZDROJ: shutterstock.com

Výpadok reklamy na hazardné hry, ktorý nebol

Generálna riaditeľka mediálnej skupiny Guardian Anna Batesonová o tomto rozhodnutí povedala: „Novinári Guardianu informovali o ničivom vplyve hazardného priemyslu v Spojenom kráľovstve a Austrálii, čím pomohli posunúť pozornosť a zabezpečiť, aby táto otázka zostala vysoko na programe verejnosti. Štúdie poukazujú na jasnú súvislosť medzi vystavením reklame na hazardné hry a zvýšenými úmyslami zapojiť sa do pravidelného hrania hazardných hier.“

V článku v novinách sa uvádza: „Zákaz sa vzťahuje na všetky formy reklamy na hazardné hry vrátane propagácie športových stávok, online kasín a stieracích žrebov. Bude sa uplatňovať celosvetovo na všetky internetové a tlačené vydania spoločnosti vrátane novín Guardian, Observer a Guardian Weekly.“ Skvelé, všeobecný zákaz! Až na to, že nie je.

Lotéria je vylúčená

Teraz sa v ich znení určite, veľmi konkrétne hovorí o stieracích žreboch. Tie, ktoré si môžete zahrať na väčšine lotériových webových stránok a kúpiť v novinových stánkoch všade na svete, prakticky.  A je to forma hazardnej hry, ktorú je takmer nemožné kontrolovať. Stavil by som sa o skutočné peniaze – bez slovnej hračky – že žiadny novinár Guardianu nestál pred novinovými stánkami v drsnejších častiach Spojeného kráľovstva alebo Austrálie a nedokumentoval demografickú skupinu, ktorá vychádza s rukami plnými stieracích žrebov.

Lotéria je prijateľnou, normalizovanou tvárou hazardných hier, ale ako som už mnohokrát povedal, ak je to problém, zaobchádzajte s ním, akoby to skutočne bol problém. Takéto vyberanie nemá žiadny zmysel a dosť silno naznačuje, že úplne nerozumejú tomu, proti čomu protestujú.

ZDROJ: shutterstock.com

Predstavenie problému

Samozrejme, existujú aj ďalšie problémy. Mám na mysli napríklad to, že nám zostáva niekoľko sezón futbalových dresov so sponzormi hazardných hier.

Budú sa opierať o svoje fotopasce, aby sa uistili, že vyberajú obrázky, na ktorých nie je jasne vidieť predná strana dresu? Alebo dajú viac stĺpcových palcov tým bez sponzora hazardu? Pracoval som vo fotobanke a je to nevďačná práca, ktorú naozaj netreba sťažovať. Ale hej, ak to chcete zakázať, zakážte to.

Moja hlavná výčitka voči tomu však prichádza ako od triezveho človeka. Už šesť rokov som nepil žiadny alkohol. K alkoholu som mal skvelý a veľmi ľahký vzťah a to bol ten problém. Vychádzali sme spolu skvele. Ale pokiaľ ide o spoločenské neduhy, existuje len veľmi málo vecí, ktoré sú dokonca na rovnakom mieste ako alkohol.

Problémom je normalizácia, predáva sa všade, všetci pijú, je to súčasť spoločenského chodu sveta. V tomto smere som outsider. No, nielen v tomto ohľade, ale chápete, čo tým myslím.

Odvážil som sa navštíviť webovú stránku Guardianu, aby som si pozrel článok o zákaze, a na úvodnej stránke je reklama na čo? Na darček ku dňu otcov, ktorý súvisí s pivom.

Ak sa obávate, že deti uvidia reklamu na hazardné hry, ja sa obávam, že uvidia takúto reklamu a budú si myslieť, že to je to, čo otcovia chcú, a že to je to, čo by im mali chcieť kúpiť. Ak sa obávate o poškodenie a svojich čitateľov, nehľadajte ďalej ako na svojej vlastnej domovskej stránke. Do čerta, noviny majú pravidelnú rubriku o víne. Ale to je v poriadku, pretože to robí každý a čo je na tom zlé?

Lenivé a nezmyselné

Nehovorím „TAK, ALE TOTO JE ZLE“, pokiaľ ide o reklamy na hazardné hry. To je strašný argument a ignoruje skutočný osud ľudí, ktorí sú postihnutí neusporiadaným hazardom.

Absolútne to nezľahčujem – v skutočnosti je na mieste uznať, že zneužívanie návykových látok je častou komorbiditou hazardných hier a alkohol je s odstupom najrozšírenejšou formou zneužívania návykových látok v spoločnosti na celom svete. Ale nech vám to neprekáža pri vychutnávaní pohára vína strednej triedy, čo poviete, čitatelia Guardianu? Pretože to nie ste vy, ktorí pijú, ale tí druhí.

V skutočnosti chcem povedať, že noviny premeškali obrovskú príležitosť podnietiť skutočnú zmenu. „Zákaz“ je prinajmenšom lenivý a nezmyselný v tom, že lotéria sa považuje za prijateľnú.

Výkyv a prehrešok

Batesonov komentár hovorí: „Naše obavy spočívajú v rozšírenosti opätovne cielených digitálnych reklám, ktoré časť športových fanúšikov uväznia v návykovom cykle.“

Dobre, tak ich zakážte. Spolupracujte s inzerentmi a povedzte: „Pozrite, toto nie je to, čo chceme v novinách, a tu je dôvod“. Neberte peniaze od ľudí, ktorí sa nechcú podriadiť. Začnite rozhovor, veďte dialóg. Buďme v tejto konverzácii dospelí.

Okrem toho, že ďalšie odseky sa začínajú „tým, že sa postavíte proti reklame na hazardné hry“. Počkajte, môžem to opraviť. „Zaujatím selektívneho postoja proti reklame na hazardné hry“. A je to. Faktúra v pošte.

Pokračuje to: „Guardian sa zaväzuje k zodpovedným reklamným postupom, ktoré budú mať pozitívny vplyv na spoločnosť.“ A pritom s tým mohli tak ľahko skutočne niečo urobiť. Mohli by dodržiavať vyššie štandardy v tomto odvetví. Mohli vytvoriť zmenu.

Ďalšia premárnená príležitosť vďaka úzkemu zornému poľu, prezlečenému za platformu, ktorá si berie nejaké morálne základy, hoci nič také nerobí.