Morálnosť hazardných hier bola skúšaná a posudzovaná po celé tisícročia a od úsvitu ľudských dejín. Ľudstvo si často kládlo otázku, či je hazardná hra skutočným hriechom. Na túto filozofickú hádanku sa bližšie pozrel novinár portálu gamblingnews.com Luke Thompson a rozobral možnosť, či hazardné hry sú teda naozaj skutočným hriechom. Preskúmame hazardné hry ako hriech aj neresť a pozrieme sa na to, čo o hazardných hrách hovorí náboženstvo – od Koránu po Bibliu. Je teda hazardná hra predsa len hriechom?
Je hazard podľa Biblie hriech?
Nie. Biblia sa nezmieňuje o tom, že hazardné hry sú skutočným hriechom. Sväté písmo vo všeobecnosti podrobne vysvetľuje, čo je hriech a čo sa zaň považuje, ale hazardné hry úplne vynecháva. Mohlo to byť preto, že hazardné hry ako také neboli v tom čase príliš populárne.
Na druhej strane, Sväté písmo spomína niekoľko vecí, ktoré sa dajú interpretovať ako hazardné hry, ktoré sú hriechom. Tie väčšinou súvisia s lakomstvom, teda láskou k peniazom. Koniec koncov, Príslovia 13,11; 23,5; Kazateľ 5,10 neodporúčajú hľadať spôsoby, ako „rýchlo zbohatnúť“. Láska k peniazom sa tiež odsudzuje.
„Hádzanie žrebov“ je ďalšia činnosť, ktorá sa spomína v Biblii a súvisí s delením krajiny za Jozueho. Je to postup, ktorý údajne Izraelčanom nariadil sám Boh, čo vytvára zaujímavú filozofickú diskusiu.
Keď však urobíme hrubú čiaru, o hazardných hrách môžeme na základe výkladu Svätej knihy povedať len toľko, že samotná činnosť hriechom nie je, ale rozvíjanie lásky k peniazom áno. Je to jemná rovnováha, ktorú je však dôležité rozlišovať.
Možno hazardné hry predsa len nie sú vážnym hriechom
Mnohí ľudia dúfajú, že práve preto, že hazardné hry by mohli byť hriechom, nie sú aspoň vážnym hriechom. Domnievame sa, že je to nesprávny pohľad na tento prípad. V skutočnosti si dovolíme tvrdiť, že hazardné hry nikdy neboli hriechom ani na začiatku. Áno, môžu viesť k pokušeniu a k problémovému hraniu – ale ani to nie je hriech. Je to skôr duševný stav, ktorý sme si ako spoločnosť uvedomili a dokážeme ho riešiť.
Duchovný a náboženský výklad hazardných hier ako hriechu nemusí nevyhnutne vychádzať z chápania napríklad návykového správania. Ale aj keď od toho odhliadneme, dôkazov na podporu tvrdenia, že hazardné hry sú hriechom, je prinajmenšom málo.
Namiesto súhlasu s páchaním „miernych hriechov“ si teda musíme povedať, že hazardné hry vôbec nie sú hriechom, a dávať si pozor na vážnejšie dôsledky, ktoré by na nás nekontrolované hazardné hry mohli mať.
V akom náboženstve je hazardná hra hriechom?
Islam. Podľa Koránu, svätej knihy moslimského ľudu, má každý, kto žije v tomto náboženstve, zakázané hrať hazardné hry. Uvádza sa to ako spoločenský neduh. Vysvetlenie je v skutočnosti veľmi dobre formulované a hoci môžete byť v pokušení obviniť Korán z náboženskej zaujatosti, skutočný text je veľmi dobre formulovaný a predstavuje silný argument proti hazardným hrám:
Dohoda medzi účastníkmi je založená na nemorálnom podnete, ktorý poskytuje úplne zbožná nádej v mysliach účastníkov, že získajú len vďaka náhode, bez ohľadu na možnosť straty.
Ale aj v tomto prípade musíme pochopiť, že hriešnosť je čiastočne subjektívna. My sa môžeme cítiť zle alebo hriešne, ak sa zúčastňujeme na hazardných hrách nevinne, t. J. vsádzame malé sumy, zatiaľ čo iní nemusia mať rovnaké morálne výčitky, aj keby na hazardné hry minuli malé bohatstvo.
To, že nejaké náboženstvo tvrdí, že hazardné hry sú hriechom, neznamená, že ním nevyhnutne sú. Predpokladať, že ľudia by mohli poznať Božiu vôľu, je tiež opovážlivé a nie celkom presné. Zbožnosť by sa nemala stotožňovať s jedným koníčkom a zvyčajne ide o komplexnejší výklad túžob človeka a spôsobu, akým ich uskutočňuje. Vzhľadom na to islam stále zobrazuje hazardné hry ako hriešnu činnosť.
Čo si myslí Katolícka cirkev o hazardných hrách ako o hriechu?
Katolícka cirkev hazardné hry výslovne neodsúdila a zaujala skôr „vyšší prístup“, a hoci kresťanstvo môže byť rozdelené medzi protestantizmus, východnú pravoslávnu cirkev a diecézy Katolíckej cirkvi, panuje zhoda v tom, že hazardné hry nie sú vo svojej podstate hriechom.
Katolícka cirkev napríklad nevydala žiadne verejné ani súkromné vyhlásenie o tom, či hazardné hry odsudzuje, hoci v prípade, že sa vykonávajú v nadmernej miere až do takej miery, že sa stávajú spoločenským alebo komunitným problémom, cirkev by bola tou, ktorá by zasiahla a odporučila umiernenosť. V istom zmysle je Cirkev väčšinou zdrojom usmerňovania, ale nie priameho zákazu.
Okrem siedmich smrteľných hriechov sa cirkev nesnažila veriacim veľa nahovárať a hazardné hry medzi ne určite nepatria. Ale aby bolo úplne jasné, hazardné hry sa môžu stať hriešnymi, keď vedú k dohodnutým hriechom, ako je chamtivosť, a dokonca závisť a hnev. Je pravda, že hoci hazardné hry jednoznačne nie sú hriechom, môžu sa ľahko stať vstupnou bránou k nemu.
Požehnáva Boh hazardné hry?
Toto tvrdenie nepodporujú žiadne dôkazy. To však neznamená, že Boh hazardné hry odsudzuje. Nezabúdajte, že náboženstvo je väčšinou interpretované človekom a bolo by arogantné predpokladať, že niekto rozumie Božej náklonnosti k akejkoľvek činnosti, ktorá je mimo Biblie alebo Koránu.
Je však možné, že oba texty boli ovplyvnené ľudstvom a naším vlastným chápaním toho, čo tá ktorá vec znamená. V tomto zmysle nám Boh možno dal len znamenia, čo tým myslí – alebo nemyslí -, ale v konečnom dôsledku to bol náš vlastný výklad, ktorý prežil.
Aby sme sa vrátili k pôvodnej otázke, bolo by prekvapujúce, keby sa Boh postavil proti hazardu ako takému – zdá sa, že je to príliš každodenné. A okrem toho, Bohu ide o to, aby dal človeku slobodnú vôľu a právo túto slobodnú vôľu uplatňovať.
O Tempora, o Mores: Alebo ako sa mení naše vnímanie hazardných hier
Ak vychádzame z predchádzajúceho odseku, výklad hazardných hier je pre človeka do istej miery subjektívny. Vzhľadom na to si nemôžeme nespomenúť na populárne latinské príslovie „O Tempora, O Mores“, ktoré v podstate znamená, že veci sa menia.
Napríklad ešte pred niekoľkými storočiami by bolo nemožné, aby sa v arabskom svete konali lotérie, ale v mnohých krajinách, kde je hlavným náboženstvom islam, sa lotérie skutočne konajú. Takže s ohľadom na to môžeme dnes niečo označiť za hriešne, podobne ako bolo „hriechom“ pitie alkoholu a fajčenie cigariet. Hoci tieto návyky môžu byť škodlivé a stále viac dôkazov naznačuje, že aj ich mierne užívanie je škodlivé, sú úplne normálne a nemusia sa nevyhnutne považovať za „hriech“.
Aby sme to uzavreli, nemyslíme si, že hazardné hry sú hriechom, ani že by ste sa mali obávať, že ním sú. Ak si myslíte, že vaša úzkosť z hazardných hier môže mať hlbšie korene a vaša nadmerná účasť na tejto činnosti, dôrazne odporúčame vyhľadať pomoc u dôveryhodného miestneho poskytovateľa služieb. Oslovenie o vašom probléme s hazardnými hrami je určite niečo, čo by ste mali urobiť – ale nemýľte si to s hriechom.
Luke Thompson, redaktor Luke je absolventom mediálnej fakulty, ktorý sa snaží nadviazať na svoje skúsenosti zo silnej lásky k športovým stávkam a kasínovým hrám, ktorá sa začala už počas prvého ročníka vysokej školy. Jeho svieže zmýšľanie prináša do tímu vždy nové nápady na obsah a jeho redakčné zručnosti budú s pomocou vyššieho manažmentu GamblingNews.com naďalej rásť.