Dve holandské obchodné organizácie v reakcii na októbrové spustenie internetových herní zverejnili spoločný dobrovoľný kódex správania pre prevádzkovateľov online hazardu.

Nové obchodné združenie pre online hry Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK), ktoré tvoria spoločnosti Holland Casino, FPO Nederland, JOI Gaming, Nederlandse Loterij a ZEbet, a medzisektorový orgán VAN Kansspelen sa dohodli na spolupráci pri tvorbe nového kódexu správania v oblasti reklamy.

Kódex správania však tieto organizácie nestihli zverejniť ešte pred októbrovým otvorením online trhu. Prevádzkovatelia online hazardných hier v Holandsku spustili prevádzku 2. októbra po tom, ako sa kvôli technickým problémom v registri vylúčených osôb v krajine posunul o deň dátum spustenia z 1. októbra.

ZDROJ: pixabay.com

„Je škoda, že sa nám nepodarilo vypracovať definitívny kódex reklamy pred otvorením trhu s online hazardnými hrami 1. októbra,“ povedala predsedníčka VNLOK Helma Loddersová.

„Sme naďalej odhodlaní dospieť ku konečnému kódexu, pretože to, aby bola reklama primeraná, je v záujme spotrebiteľov, zadávateľov reklamy a poskytovateľov reklamného času.“ Bol vypracovaný návrh kódexu, ktorý podľa jej slov budú členovia dodržiavať.

Jedným z prvkov návrhu kódexu je, že bonusy sa nesmú propagovať vo vysielaní médií ani na vonkajších miestach, ako sú napríklad billboardy. Orgány uviedli, že je dôležité nájsť „rovnováhu“ medzi obmedzením „nežiaduceho správania“ a príliš prísnym obmedzením bonusov – dôležitého nástroja distribúcie. Podľa návrhu kódexu by prevádzkovatelia nemali používať jazyk, ktorý by „naliehavo“ vyzýval na „nadmerné“ správanie – napríklad „nemáte čo stratiť“, „využite svoju šancu, žijete len raz“ alebo „ponáhľajte sa, hrajte hneď“.

ZDROJ: pixabay.com

Marketing by tiež nemal fabulovať rôzne povery o hazardných hrách a v žiadnom prípade by nemal banalizovať rizikové faktory súvisiace s hazardnými hrami. Okrem toho reklamy nesmú naznačovať, že hazardné hry sú dôležité pre život, môžu viesť k spoločenskému uznaniu alebo šťastiu alebo môžu vyriešiť finančné a majetkové problémy hráča.

Ďalšia obchodná organizácia – Holandská asociácia online hazardných hier (NOGA), medzi ktorej členov patria spoločnosti Entain, Flutter, Kindred a Bet365 – minulý mesiac tiež sama vyzvala na prijatie nového kódexu správania v odvetví. NOGA tvrdila, že pravidlá, ktoré zaviedol národný dozorný orgán pre reklamu, ako napríklad maximálne tri reklamy na online hazardné hry na jeden reklamný „blok“, sú príliš mierne, a že všetky takéto pravidlá by sa mali uplatňovať vo všetkých odvetviach hazardu, a nie len na online segment.

ZDROJ: pixabay.com

Licencie dostalo v Holandsku zatiaľ len 10 prevádzkovateľov. Zostávajúci prevádzkovatelia dostali pokyn, aby zablokovali všetkých holandských zákazníkov, inak budú čeliť opatreniam regulačného orgánu De Kansspelautoriteit (KSA). Medzi tými, ktorí požiadavke holandského regulátora okamžite vyhoveli, sú Entain, Betsson, LeoVegas, Kindred, 888 a Casumo.