Nemecký trh s hrami zaznamenáva po roku 2020 ďalší nárast. Polovica Nemcov sa pritom domnieva, že potenciál hier stále nie je dostatočne využitý. Až sedem miliónov Nemcov sleduje živé prenosy z hier a tretina z nich tak robí aspoň niekoľkokrát týždenne.
Minuloročný silný rast nemeckého trhu s hrami pokračoval aj v prvom polroku 2021: v prvých šiestich mesiacoch tohto roka vzrástli tržby z predaja počítačových hier, videohier a súvisiaceho hardvéru medziročne o 22% na úroveň 4,6 miliardy eur. Oznámilo to Nemecké združenie herného priemyslu. Tieto údaje vychádzajú z prieskumov, ktoré uskutočnili spoločnosti pre prieskum trhu GfK a App Annie. Medzi najsilnejšie faktory rastu patria nákupy v hrách a v aplikáciách: príjmy z týchto služieb vzrástli v prvom polroku o 34 percent na približne 2 miliardy eur. Vysoký dopyt po hernom hardvéri, ako sú herné konzoly, grafické karty atď. priniesol rast tržieb o 24% na približne 1,7 miliardy eur. Výrazne sa zvýšili príjmy aj poplatky za online siete, ktoré v prvom polroku 2021 vzrástli o 18% na 378 miliónov eur.
„Dopyt po hrách a príslušnom hardvéri zostáva po prudkom náraste v roku 2020 aj tento rok silný. Najmä jarné výpadky počas pandémie koronavírusu spôsobili, že mnoho ľudí v Nemecku siahlo po svojom smartfóne, hernej konzole a PC, aby si zahrali hry a zabavili sa s ostatnými ľuďmi,“ hovorí výkonný riaditeľ pre hry Felix Falk. „Hry sú nielen prvotriednou zábavou, ale ponúkajú aj obrovský potenciál na riešenie výziev našej doby, ako je pandémia koronavírusu, zmena klímy alebo všadeprítomná digitalizácia spoločnosti. Žiaľ, tento potenciál sa v Nemecku ešte stále dostatočne nevyužíva, čo v súčasnosti považuje za problém viac ako polovica Nemcov. Mal by to byť aj jasný signál pre politikov, aby zlepšili rámcové podmienky pre herný priemysel a v budúcnosti ešte viac využili potenciál hier pre našu spoločnosť a hospodárstvo.“
Polovica Nemcov sa domnieva, že potenciál hier sa stále dostatočne nevyužíva
Tohtoročný veľtrh gamescom zvýšil povedomie o obrovskom potenciáli hier v rámci hlavnej zásady „Hry: Nový normál“. Počítačové hry a videohry nielenže robia každý deň radosť miliónom ľudí, ale už dlho sa využívajú vo firmách, školách, domovoch dôchodcov a múzeách. Či už ide o ochranu životného prostredia, zdravia, alebo o používanie aplikácie Coronavirus: 50 percent Nemcov sa domnieva, že obrovský potenciál hier sa v Nemecku ešte stále dostatočne nevyužíva. Viac ako polovica Nemcov súhlasí s tvrdením, že hry môžu pomôcť vštepiť environmentálne uvedomelé správanie tým, že simulujú dôsledky činností, ktoré poškodzujú životné prostredie. Takmer rovnaký počet ľudí súhlasí s tvrdením, že hry môžu motivovať ľudí, aby sa v každodennom živote viac hýbali a zdravšie stravovali, a v dôsledku toho môžu prispieť k zdravému životnému štýlu. Takmer štyria z desiatich Nemcov vidia v nasadení gamifikácie príležitosť na zvýšenie akceptácie a používania digitálnych riešení, ako je napr. aplikácia Coronavirus.
Free-to-play hry sa tešia vysokej miere prijatia
Ešte nikdy nebolo k dispozícii toľko hier za tak málo peňazí. Podujatie gamescom tento vývoj zdôraznilo trendom „viac hier za menej peňazí“. Free-to-play hry sú jedným z hlavných dôvodov tohto trendu, popri rozrastajúcej sa ponuke čoraz rozsiahlejších predplatených služieb, ktoré poskytujú používateľom prístup k najnovším herným trhákom a nezávislým hrám len za niekoľko eur mesačne. Vďaka tomu, že sú bezplatné a zároveň obsahujú voliteľné dodatočné nákupy, sa hry free-to-play tešia vysokej miere prijatia medzi hráčmi videohier. Približne tri štvrtiny všetkých hráčov v Nemecku hrali hry free-to-play bez toho, aby za ne minuli peniaze. Necelých šesť z desiatich hráčov považuje takéto hry za lepšie ako platenie pevnej sumy peňazí vopred. Približne polovica hráčov považuje nákupy v hre, ktoré umožňujú financovať hry free-to-play, za spravodlivé, pretože sú nepovinné a sú prostriedkom financovania vývoja hier.
Live stream ako „happening“ digitálneho veku
Tohtoročný trend „live-streaming“ na gamescome odkazoval na fenomén hernej kultúry, ktorý v posledných rokoch zaznamenal nezvyčajne vysoký nárast. Živé prenosy na platformách, ako sú Twitch, YouTube alebo Facebook Gaming, ktoré aktívne zapájajú komunitu, sa už dlho považujú za „happening“ digitálneho veku. V Nemecku využíva príslušné platformy na živé prenosy z hier viac ako sedem miliónov ľudí a tretina z nich tak robí aspoň niekoľkokrát týždenne. Okrem toho sa na týchto platformách tešia obrovskej popularite aj mnohé iné tematické oblasti, ako napríklad varenie, diskusné formáty alebo športové podujatia – a nielen hry. Zvláštnosťou živých prenosov na týchto platformách je priama komunikácia medzi tvorcom a komunitou, a práve táto interakcia je faktorom zábavy. Aj podijatie gamescom využíva živé prenosy na to, aby potešilo milióny fanúšikov na celom svete prostredníctvom šou, ako je napr: Opening Night Live alebo gamescom: Awesome Indies, s diskusnými formátmi, ako je štúdio gamescom, a tiež s priamymi prenosmi od množstva partnerov.
O údajoch
Upozornenie: Spoločnosť GfK upravila svoju definíciu hardvéru určeného na hry, v dôsledku čoho je veľkosť trhu vyššia – aj v prípade údajov, ktoré už boli oznámené minulý rok za prvý polrok 2020.
Údaje o trhu vychádzajú zo štatistík, ktoré zostavili GfK Consumer Panel a App Annie. Metódy, ktoré spoločnosť GfK používa na zber údajov o nemeckom trhu s videohrami, sú jedinečné z hľadiska ich kvality aj celosvetového využitia. Zahŕňajú priebežný prieskum 25 000 spotrebiteľov, ktorí sú reprezentatívni pre celú nemeckú populáciu, pokiaľ ide o ich zvyky pri nákupe a používaní videohier, ako aj maloobchodný panel. Metódy zberu údajov poskytujú jedinečný pohľad na nemecký trh s počítačovými a videohrami.
Použité údaje z prieskumu vychádzajú z online prieskumu spoločnosti YouGov Deutschland GmbH, ktorého sa v období od 3. do 5. augusta 2021 zúčastnilo 2 052 osôb. Výsledky boli vážené a sú reprezentatívne pre nemeckú populáciu vo veku od 16 rokov.
game.de – Nemecké združenie herného priemyslu
Združenie nemeckého herného priemyslu. Medzi členov združenia patria vývojári, vydavatelia a mnoho ďalších subjektov herného priemyslu, ako sú organizátori ešportových podujatí, vzdelávacie inštitúcie a poskytovatelia služieb. Ako spoluorganizátor veľtrhu gamescom je združenie zodpovedné za najväčšie svetové podujatie v oblasti počítačových a videohier. Je tiež odborným partnerom pre médiá a politické a spoločenské inštitúcie a odpovedá na otázky týkajúce sa rozvoja trhu, hernej kultúry a mediálnej gramotnosti. Poslaním združenia je urobiť z Nemecka najlepšiu hernú lokalitu.