Európske hry majú oddaných fanúšikov. Ale európski politici zvučných mien sa zatiaľ na počítačové hry nechystajú, hoci by sa o ne mali začať zaujímať. Sektor gamingu zatiaľ neberú príliš vážne.

Stredovekí zabijaci v kapucniach s červenými plášťami sa preháňajú chodbami elegantnej sivej budovy v Kolíne nad Rýnom. Jasnofarebné kreslené postavičky Brawl Stars sa chystajú začať bojovať za povzbudzovania stoviek ľudí.

Hry priťahujú nadšených fanúšikov ako máloktoré iné odvetvie. Herné spoločnosti si len želajú, aby niektorí z týchto fanúšikov boli aj európski politici, ktorí by sa venovali tomu, čo je podľa nich dôležitou súčasťou európskej kultúry, ktorá poskytuje takmer 100 000 pracovných miest a len v Európe prináša príjmy vo výške 23,3 miliardy eur, upozorňuje portál politico.eu.

ZDROJ: pixabay.com

Na GamesCom, najväčší svetový herný kongres, sa v auguste zišlo viac ako 265 000 ľudí, aby sa ponorili do paralelných svetov a plavili sa cez Indický oceán ako piráti, odrážali útoky zombie alebo sa stretli so svojimi hviezdami, ľuďmi, ktorí sa natáčajú pri hraní hier na platformách ako YouTube a Twitch.

„Zabijaci“ sa pohybovali medzi stovkami ľudí prezlečení za svoje obľúbené herné postavy. Hra „Assassin’s Creed“ od francúzskej spoločnosti Ubisoft je jedným z najväčších herných úspechov v Európe. Nie je sama: Poľská spoločnosť CD Projekt zaznamenala medzinárodný trhák s hrou Zaklínač, ktorú darovala aj bývalému americkému prezidentovi Barackovi Obamovi počas jeho pracovnej cesty po Európe. Niekoľko ďalších európskych výrobcov hier, ako napríklad fínska spoločnosť Supercell alebo švédsky tvorca hry Candy Crush King, však získali väčší americkí alebo ázijskí konkurenti, ako napríklad Activision Blizzard a Tencent.

Videohry sú obrovským kultúrnym prínosom a je dôležité nielen dovážať, ale aj vytvárať vlastné hry a vyvážať ich do sveta, čím sa generujú príjmy a rozvíjajú nové technológie,“ povedal Felix Falk, šéf skupiny Game, ktorá zastupuje nemecký herný priemysel.

ZDROJ: peakpx.com

Hry sú v súčasnosti najväčším trhom zábavy, na ktorom chcú tvorcovia filmov a vydavatelia vytvárať väzby. Viac ako polovica Európanov v súčasnosti hrá nejaký druh hier na telefónoch, televízoroch a počítačoch.

Predtým ste mali film po knihe, teraz máte hru po knihe,“ povedal Falk.

Nemecko má od minulého roka národnú stratégiu na podporu herného priemyslu. Vplyvný nemecký vicekancelár Robert Habeck na kongrese povedal, že vláda chce, aby sa v krajine vyrábalo viac hier, a zaznamenal „dramatický“ nárast žiadostí o podporu a granty.

Osobne sa však nedostavil, na úvodné podujatie poslal videoposolstvo.

Hoci výročný herný festival navštívilo niekoľko európskych zákonodarcov, poradcov a úradníkov Komisie, na medzinárodnom podujatí chýbala prítomnosť reálnych politikov na vysokej úrovni.

ZDROJ: shutterstock.com

Brusel sa stále pokúša vymyslieť plán. Európska komisia nariadila vypracovať štúdiu, ktorá má určiť, ako pomôcť európskym hrám. Výbor Európskeho parlamentu pre kultúru dúfa, že sa mu podarí podnietiť výkonnú moc Európskej únie k činnosti prostredníctvom súboru nezáväzných odporúčaní, ktoré sú naplánované na jeseň.

Zatiaľ je toto odvetvie frustrované a obáva sa, že by mohlo stratiť pôdu pod nohami silných zahraničných konkurentov.

Podľa Jari-Pekka Kalevu, výkonného riaditeľa Európskej federácie vývojárov hier (EGDF), európskej skupiny združujúcej 23 národných profesijných združení, Európa potrebuje zlepšiť prístup k financovaniu. „Jedným z problémov je, že na rozdiel od filmov je na financovanie videohier z verejných zdrojov potrebné schválenie štátnej pomoci EÚ, ktoré je pomalé a ťažkopádne“, uviedol.

Ak nebudeme produkovať najdôležitejší kultúrny obsah 21. storočia, stane sa tak niekde inde, v Spojených štátoch alebo v Číne,“ dodal Kaleva.