GAMBLING INSIGHTS week 44/45

Pripravené v spolupráci s CLS Čavojský & Partners, s.r.o.

ROZSUDOK SÚDNEHO DVORA EÚ – CASINO DE SPA A I.
Súdny dvor vo svojom rozhodnutí uviedol, že smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (konkrétne článok 135 ods. 1 písm. i) týkajúci sa oslobodenia niektorých finančných transakcií od dane z pridanej hodnoty) v spojení so zásadou daňovej neutrality sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni takej vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje rozdielne zaobchádzanie medzi nákupom lotériových lístkov cez internet na jednej strane, a účasťou na iných hazardných alebo peňažných hrách ponúkaných online na druhej strane, pričom vylučuje posledné uvedené hry z oslobodenia od dane z pridanej hodnoty uplatniteľného na prvé uvedené, pokiaľ objektívne rozdiely medzi týmito dvoma kategóriami hazardných alebo peňažných hier môžu podstatným spôsobom ovplyvniť rozhodnutie priemerného spotrebiteľa uprednostniť jednu alebo druhú kategóriu hier.

Zdroj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/HTML/?uri=OJ:C_202406225

ROZSUDOK SÚDNEHO DVORA EÚ – CHAUDFONTAINE LOISIRS
Súdny dvor vo svojom rozhodnutí uviedol, že smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (konkrétne článok 135 ods. 1 písm. i) týkajúci sa oslobodenia niektorých finančných transakcií od dane z pridanej hodnoty) v spojení so zásadou daňovej neutrality sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni takej vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje rozdielne zaobchádzanie medzi na jednej strane nákupom lotériových žrebov a účasťou na iných hazardných alebo peňažných hrách ponúkaných offline a na druhej strane účasťou na iných hazardných alebo peňažných hrách, než sú lotérie ponúkané online, pričom vylučuje túto poslednú uvedenú účasť z oslobodenia od dane z pridanej hodnoty uplatniteľného na offline lotérie a hry, pokiaľ objektívne rozdiely medzi týmito kategóriami hazardných alebo peňažných hier môžu podstatným spôsobom ovplyvniť rozhodnutie priemerného spotrebiteľa využiť jednu alebo druhú z týchto kategórií hier.

Zdroj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/HTML/?uri=OJ:C_202406228

ZDROJ: shutterstock.com

FATF – REVÍZIA ŠTANDARDOV
FATF zvažuje revíziu svojich odporúčaní s cieľom lepšie ich zosúladiť s opatreniami na podporu finančného začlenenia. Ide o súčasť pracovného programu FATF zameraného na riešenie nezamýšľaných dôsledkov opatrení v oblasti AML/CFT. FATF vyzýva zainteresované strany na predloženie názorov a pripomienok k navrhovaným zmenám. Navrhované zmeny sa týkajú Odporúčania 1 a jeho poznámky, s príslušnými zmenami v Odporúčaniach 10 a 15. FATF by uvítala názory na niekoľko otázok, vrátane nahradenia termínu „primerané“ termínom „proporcionálne“. Zmeny tiež zahŕňajú požiadavku, aby dozorné orgány zohľadnili opatrenia na zmiernenie rizika prijaté finančnými inštitúciami. Konzultácia je otvorená do 6. decembra 2024.

Zdroj: https://www.fatf-gafi.org/en/publications/Fatfrecommendations/R1-INR1-INR10-INR15-Public-Consultation-Oct-24.html

FATF – USMERNENIE PRE NÁRODNÉ HODNOTENIE RIZÍK AML
FATF zverejnila na svojom webovom sídle usmernenie pre Národné hodnotenie rizík prania špinavých peňazí. Kľúčové časti tohto usmernenia zahŕňajú:
a) Príprava a nastavenie národného hodnotenia: táto časť identifikuje predpoklady pre úspešné vykonanie národného hodnotenia. Pokrýva kľúčové časti ako sú politický záväzok, inkluzívny mechanizmus, stanovenie cieľov a získavanie informácií a údajov.
b) Hodnotenie a pochopenie rizík prania špinavých peňazí: ponúka flexibilnú, no štruktúrovanú metodológiu na analýzu hrozieb, zraniteľností a rizík, čo umožňuje krajinám implementovať adekvátnu metodológiu prispôsobenú ich kapacite a jedinečnému riziku a kontextu.
c) Následné opatrenia: FATF odporúča prijatie následných opatrení, vrátane zosúladenia opatrení na zmiernenie rizík s identifikovanými rizikami, komunikácia zistení a zdokonaľovania procesu národného hodnotenia.

NÁVRH LEGISLATÍVY OZNÁMENÝ EURÓPSKEJ KOMISII – FÍNSKO
V návrhu sa navrhuje prijatie nového zákona o hazardných hrách. Zákon by obsahoval ustanovenia o prevádzkovaní hazardných hier a dohľade nad nimi. Prevádzkovanie hazardných hier by podliehalo licencii. Činnosti v oblasti hazardných hier by sa mohli vykonávať na základe výhradnej licencie alebo licencie na hazardné hry. V zákone by sa stanovili ustanovenia o formách prevádzkovania hazardných hier, na ktoré by sa mohli udeliť takéto licencie. V zákone by sa stanovili podmienky udeľovania licencií a postup podávania žiadostí o licencie. Výhradná licencia by bola platná desať rokov a licencia na hazardné hry a licencia na softvér na hazardné hry najviac päť rokov. Zákon o hazardných hrách by zahŕňal ustanovenia o registrácii hráčov a overovaní ich totožnosti a miesta bydliska. Zákon by okrem iného obsahoval ustanovenia o vekovej hranici pre hazardné hry, hazardné hry využívajúce účet hazardných hier a iné formy overovania totožnosti potrebné pre hazardné hry, ako aj o samovylúčení a obmedzeniach hazardných hier. V dôsledku prechodu na systém udeľovania licencií sa navrhuje zmeniť aj zákon o lotériách, zákon o dani z lotérie, zákon o dani z príjmov, trestný zákonník a niektoré ďalšie zákony. V súlade s navrhovanou zmenou zákona o dani z lotérie by jednotná sadzba dane z hazardných hier vo Fínsku bola 22 %.

Zdroj: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/sk/notification/26394

ZDROJ: shutterstock.com

ZÁKON, KTORÝM SA MENÍ ZÁKON O ONLINE KASÍNOVÝCH HRÁCH V SEVERNOM PORÝNÍ-VESTFÁLSKU
Cieľom oznámeného návrhu zákona je ďalej regulovať ponuku online kasínových hier, ako sa vymedzuje v § 3 ods. 1a Štátnej zmluvy o hazardných hrách z roku 2021 (GlüStV 2021), v Severnom Porýní-Vestfálsku (NRW). Návrhom sa dopĺňa predchádzajúce znenie zákona (oznámenie č. 2021/0527/D49) a upravujú sa ním najmä činnosti poskytovateľov služieb, ktoré umožňujú živé vysielanie online kasínových hier z iných priestorov v zmysle § 14 zákona o online kasínových hrách NRW.

Zdroj: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/sk/notification/26385

ZMENA PRAVIDIEL PRE BINGO – NÓRSKO
Nórska vláda oznámila zmeny pravidiel a predpisov pre elektronické bingo hry, ktoré sa prevádzkujú v priestoroch pre bingo, vrátane zavedenia limitov na straty pre zákazníkov. Od 1. septembra budúceho roka bude musieť každé miesto umožniť zákazníkom nastaviť si limity na straty pri elektronických bingo hrách. Priestory, kde sa prevádzkuje bingo musia hráčov o tejto možnosti informovať a pomôcť im pri nastavovaní limitov. Taktiež od 1. septembra bude pre každý priestor, kde sa prevádzkuje bingo zavedená požiadavka na registráciu.

Zdroj: https://igamingbusiness.com/casino-games/bingo/norway-loss-limits-electronic-bingo-games/