Ešporty zohrávajú v ekosystéme hazardných hier čoraz dôležitejšiu úlohu. Samotný fenomén ešportu je miliardovým odvetvím s turnajmi, na ktorých sa udeľujú sedemciferné sumy výhier. Endemické stávkové agentúry, ako napríklad Rivalry, Loot.Bet, Luckbox a ďalšie, sa zameriavajú výlučne na stávkovanie na ešport.

Dokonca aj spoločnosť Clarion Gaming stavila na zvýšený dôraz na ešport a jeho budúcnosť ako súčasť zábavného a herného priemyslu. Na poslednom diskusnom paneli ICE London 2022 o ešporte generálny riaditeľ spoločnosti Luckbox Thomas Rosander vyzval na niektoré potenciálne zmeny v tomto odvetví. Jednou z nich by malo byť vytvorenie zjednocujúceho profesionálneho orgánu. To však vyvoláva otázku, či sa ešporty naozaj môžu riadiť rovnakým spôsobom ako futbal.

ZDROJ:ESIC

Rag Tag Band ešportov a súťaží

Rosander má možno odpoveď. Podľa neho by sa ešporty mali zjednotiť pod jeden riadiaci orgán, ktorý bude predsedať poskytovateľom stávok, vydavateľom a ešportovým platformám. Čiastočne to už robí Komisia pre integritu ešportu (Esports Integrity Commission alebo ESIC), ktorá je silným hráčom v odvetví bez znakov manipulácie a korupcie.

ESIC dokonca udelila zákazy činnosti desiatkam ešportových hráčov a trénerov, ktorí boli podozriví a uznaní vinnými z používania rôznych herných exploitov na získanie nekalej výhody. Rosander si však zrejme myslí, že rovnako užitočný môže byť aj iný orgán. Je presvedčený, že by sa do diskusie mali zapojiť aj vydavatelia. Na paneli o ešporte na ICE London 2022 sa zúčastnili aj ďalší účastníci, ktorí hovorili o potenciálnych ťažkostiach pri regulácii tohto odvetvia, pokiaľ ide o zabezpečenie overovania veku.

Kontroly KYC sú náročné, pokiaľ ide o to, či je spotrebiteľ ešportu plnoletý, aby sa mohol zúčastniť na určitom aspekte odvetvia, najmä na ešportových stávkach. Zainteresované strany pripustili, že pre ešportové organizácie to bola a stále je veľká výzva. Pred niekoľkými rokmi nás v rozhovore pre GamblingNews ESIC ale ubezpečoval, že väčšina hráčov ešportu sú väčšinou mladí dospelí a nie tínedžeri.

ZDROJ: ESIC

Overovanie spotrebiteľov v ešportoch zostáva výzvou

Rosander naznačuje, že riadiaci orgán, ktorý by zahŕňal vydavateľov, by mohol pomôcť dosiahnuť práve toto. Vedúci oddelenia lotérií a ešportov spoločnosti Nuvei Warren Tristram priznal, že je potrebné lepšie poznať svojich zákazníkov, aby bolo možné lepšie pochopiť spotrebiteľov ešportu, najmä keď sa zapájajú do niektorých rizikovejších praktík v odvetví, ako je napríklad stávkovanie. Zdá sa však, že účastníci sa zhodli na tom, že ešporty majú pred sebou svetlú budúcnosť, a že všetky problémy sa dajú prekonať.