Prudko rastúca obľúbenosť ešportov u mladistvých a zaradenie ešportových podujatí a turnajov do online ponuky stávkových spoločností vytvára extrémne nebezpečné spojenie medzi zábavou a hazardom, ktoré môže mať v krátkodobom horizonte až fatálne následky.

Synergia ešportov a tvrdého hazardu je spôsobilá potichu splodiť celú novú generáciu problémových hráčov už v mladom veku. Hoci väčšina veľkých štandardných športových udalostí bola počas jarnej fázy pandémie náhle zrušená, na športové udalosti v segmente ešportov pandémia nielenže nemala negatívny vplyv, naopak, segment ešportov zaznamenal v dôsledku pandémie významnú akceleráciu. Ak Vám pojem ešport (alebo iné príbuzné názvy ako elektronický šport, professional gaming, progaming, cybersport) veľa nehovorí, tak v skratke: ide o súťažné hranie počítačových hier ako profesionálneho športu. Ešportové tímy a jednotlivci súťažia v hraní počítačových hier ako Counter – Strike: Global Offensive, League of Legends, Fortnite, Dota2, FIFA Football.

Fanúšikov a hráčov týchto najväčších herných titulov je v súčasnosti obrovské množstvo. Samotný Fortnite napríklad hrá okolo 78 miliónov hráčov mesačne a profesionálne Fortnite turnaje pravidelne priťahujú na stream milióny online divákov. Majstrovstvá sveta League of Legends napríklad prilákali v roku 2019 viac ako 100 miliónov divákov, v jednom čase dokonca podujatie sledovalo 44 miliónov divákov. Pre porovnanie, finále Wimbledonu mužov v roku 2019 sledovalo okolo 9 miliónov divákov. V prípade tohto porovnania sa však líši nielen veľkosť publika (publikum ešportov je 5 násobne väčšie), ale aj vek. Priemerný tenisový divák má 61 rokov, zatiaľ čo fanúšikovia a sledovatelia elektronického športu majú v priemere 26 rokov. Zjavne teda hovoríme o nastupujúcej mladej generácii.

Stávky na ešportové turnaje ponúkajú aj takmer všetky slovenské stávkové spoločnosti, ale gro ešportovej ponuky je možné nájsť hlavne u svetových hráčov ako PaddyPower, Bet365 a Betway. Očakáva sa, že globálny trh so stávkami na ešporty dosiahne za rok 2020 hodnotu až 15 miliárd dolárov (12 miliárd libier), v porovnaní s necelými 6 miliardami dolárov v roku 2016. Tento prudký rast bol podporený práve aj online reklamou, ktorá sa počas lockdownov takmer strojnásobila. Vráťme sa ale k samotným rizikám prepojenia ešportov s hazardom (online stávkovaním). Britský regulátor uvádza, že medzi tými, ktorí si v roku 2019 stavili na niektoré z ešportových podujatí, má najväčšie zastúpenie skupina vo veku od 18 do 24 rokov (išlo o 17% hráčov). Zároveň platí, že čoraz viac 16 – 34 ročných Britov hrá hazardné hry a priemerný vek hráčov sa znižuje. Počet problémových hráčov vo veku 11 – 16 rokov sa za štyri roky štvornásobne zvýšil na viac ako 50 000. A to v čase, keď 93% britských detí hrá počítačové hry priemerne tri hodiny denne a čoraz viac detí sleduje aj profesionálne ešportové tímy.

Reklamné techniky používané smerom na mladých hráčov a fanúšikov ešportov prevádzkovateľmi hazardných hier sa trochu líšia od tých, ktoré sa používajú pri tradičných športoch (so starším publikom). Mladá generácia hráčov nereaguje na ponuku registračných bonusov alebo bezplatných stávok, dominuje skôr naviazanosť a z toho plynúce impulzívne správanie (rozhodnutie zúčastniť sa stávky) v dôsledku internetového šírenia vtipných statusov, tweetov, gifiek, obrázkov obľúbených postáv z počítačových hier a ponukou dôverných informácií zo zákulisia ešportových celebrít. Práve toto sú marketingové nástroje (štandardne považované v oblasti hazardu ako problematické a nevhodné), ktoré dokážu mladého hráča pritiahnuť a udržať v prostredí hazardnej hry, keďže rovnako ako pri štandardnom športovom stávkovaní, možnosť peňažnej stávky a šance na výhru podstatne zintenzívňujú zážitok z ešportového zápasu a prípadného víťazstva svojho tímu (umocneného o peňažnú výhru zo stávky).

Veľké ešportové turnaje prebiehajú v obrovských športových halách a elektrizujúca atmosféra, ktorá je mimochodom neporovnateľná s atmosférou na štandardnom športovom podujatí, má doslova hypnotizujúci efekt, tak na hráčov ako aj na fanúšikov ešportových tímov. Nie je teda prekvapujúce, že stále viac mladých hráčov má chuť si tento zážitok zopakovať znova a znova. Takýmto prepojením zábavného priemyslu s hazardom sa u mladých hráčov môže vytvárať aj vyššia miery pozitívneho náhľadu na športové stávkovanie (veď len fandím svojmu ešportovému tímu), a teda vyššia pravdepodobnosť akceptovania hazardných hier ako bežnej súčasti zábavného priemyslu.

Okrem potreby opakovane zdôrazňovať hrozbu a riziká vzájomnej previazanosti medzi populárnymi počítačovými hrami a hazardom (športovým stávkovaním) na úrovni vzdelávacieho procesu v základných a stredných školách, bude do budúcna potrebná aj osvetová kampaň pre rodičov, keďže mnoho z nich možno vie, že ich deti hrajú počítačové hry a aktívne sledujú ešportové podujatia vo svojich mobiloch, avšak drvivá väčšina rodičov si pravdepodobne neuvedomuje silné prepojenie medzi počítačovými hrami a športovým stávkovaním.