Európska asociácia pre hazardné hry a stávky (EGBA) vyzvala na vytvorenie štandardizovanejšieho regulačného rámca pre pravidlá ochrany spotrebiteľa. Výzva prichádza potom, čo nová štúdia ukázala výrazný pokrok v oblasti regulácie online hazardných hier, ale aj veľké rozdiely medzi jednotlivými európskymi krajinami.
EGBA sa odvoláva na výsledky štúdie City University of London (CUL), ktorá preskúmala konkrétne aspekty pravidiel ochrany spotrebiteľa v členských štátoch EÚ vrátane požiadaviek na KYC procesy (poznaj svojho klienta), ochranu maloletých, bezpečnejšie hranie a podpornú liečbu. V štúdii sa zistilo, že hoci väčšina členských štátov používa podobné prístupy, pokiaľ ide o ochranu spotrebiteľa, existujú značné rozdiely v procese implementácie a v uplatňovaní pravidiel.
Jeden z uvádzaných príkladov ukázal, že 16 členských štátov zriadilo národný register vylúčených osôb pre online hazardné hry – ako napríklad systém Cruks v Holandsku – avšak spôsob, akým sú hráči do týchto registrov pridávaní, sa výrazne líši, rovnako ako dĺžka trvania ich vylúčenia. Okrem toho nie všetky členské štáty majú pravidlá, ktoré zakazujú zasielanie reklamy na hazardné hry osobám, ktoré sa vylúčili samy.
Generálny tajomník EGBA Maarten Haijer navrhol, že štandardizovaný rámec vo všetkých členských štátoch by pomohol tieto problémy vyriešiť.
„Štandardizovanejší regulačný rámec by určite prospel všetkým,“ povedal. „Hoci sú nariadenia a ich presadzovanie mimoriadne dôležité, štúdia tiež zdôrazňuje, že by sa mohlo urobiť viac na posilnenie preventívnych opatrení a zabezpečenie toho, aby boli tí, ktorí sú poškodení, nasmerovaní na príslušné linky pomoci a liečebné centrá.“
„Vítame pokrok dosiahnutý pri posilňovaní pravidiel ochrany spotrebiteľa v členských štátoch EÚ. Vo viacerých oblastiach sa regulačné zásady zbližujú, ale narastá roztrieštenosť v tom, ako sa pravidlá uplatňujú, čo vytvára komplikovanú mapu dodržiavania a presadzovania pravidiel pre európske regulačné orgány a prevádzkovateľov hazardných hier, pričom to zjavne neprospieva ani spotrebiteľom.“
EGBA sa už predtým zasadzovala za používanie štandardizovaného rámca pre členské štáty, pokiaľ ide o boj proti praniu špinavých peňazí v tomto odvetví. Z úvodnej správy EGBA o udržateľnosti, ktorá bola zverejnená v júli, vyplynulo, že zákazníci jej členov používajú bezpečnejšie nástroje v oblasti hazardných hier častejšie ako v roku 2020.