Holandský úrad pre hazardné hry (KSA) vydal oficiálne varovanie Národnej poštovej lotérii (NPL) v súvislosti s používaním známej osobnosti v jej reklamách.
Populárna osobnosť, ktorú KSA nemenovala, sa objavila v televíznych a online reklamách na lotériovú hru NPL „Deal or no Deal“. Regulačný orgán zdôraznil, že zákon načrtáva, že aj poskytovatelia menej rizikových druhov hazardných hier musia zabezpečiť, aby osoba vystupujúca v reklame na produkty Poštovej lotérie nelákala maloletého diváka k hazardnej hre.
Poštová lotéria porušila kritériá zodpovednej reklamy
„Ak chcú poskytovatelia menej rizikových hazardných hier, ako sú lotérie, použiť v reklame známu holandskú osobnosť, musia preskúmať vplyv takejto osobnosti na maloletých a mladých dospelých,“ uviedol KSA. „Ak je takýto vplyv významný, celebrita sa v reklame nesmie objaviť. Keďže mladí ľudia sú náchylní na vznik závislosti od hazardných hier, potrebujú dodatočnú ochranu.„
Hoci NPL nezačala vyšetrovanie, kým o to organizáciu nepožiadal KSA, regulačný orgán však zistil, že zmienená účinkujúca osoba mala skutočne „značný dosah“ a vplyv na mladých ľudí, a že NPL pochybila, keď túto osobu využívala na svoje propagačné aktivity.
Dôkazom vplyvu účinkujúcej známej osobnosti medzi mladými ľuďmi bola miera jej prítomnosti na sociálnych sieťach, v ktorých mala táto osoba 200 000 sledovateľov na Instagrame, viac ako 100 000 sledovateľov na TikToku a viac ako 20 000 sledovateľov na Facebooku. Okrem toho sa ukázalo, že televízne programy, ktoré táto osoba uvádzala alebo v ktorých inak vystupovala, majú značnú sledovanosť v skupine divákov mladších ako 25 rokov.
Zákaz používania vzorov
KSA mohla NPL udeliť pokutu, ale namiesto toho sa rozhodla len pre varovanie. Dôvodom boli osobitné okolnosti prípadu a skutočnosť, že prípad sa stal ešte pred zmenou zákona z 30. júna. S aktualizovaným zákonom boli zavedené ďalšie usmernenia týkajúce sa definície vzoru-celebrity.
Zákaz využívania celebrít bol oznámený v marci, keď holandský minister pre právnu ochranu Franc Weerwind oznámil toto opatrenie ako súčasť súboru opatrení zameraných na boj proti reklame na hazardné hry.
„Rokoval som aj s centrami na liečbu závislostí,“ povedal vtedy Weerwind. „Povedali mi, že už len samotný objem reklamy na hazardné hry vedie k opakovaným nepokojom medzi vyliečenými závislými a k problematickému hraniu medzi ľuďmi, ktorí sa stotožňujú s celebritami vystupujúcimi v reklamách. To bol pre mňa dôvod, aby som neotáľal.“